W poszukiwaniu sense i nonsense codziennego życia - Nasz Swiat
18
So, listopad

Kultura

Książkę Vittorio Marone „La quotidianità dell’assurdo. La Repubblica Popolare Polacca (1945-1989) nella commedia cinematografica del tempo: propaganda, opposizione e tecniche di sopravvivenza” (Codzienność absurdu. Polska Rzeczpospolita Ludowa 1945-1989 w komedii filmowej tamtych czasów: propaganda, opozycja i techniki przetrwania)  czyta się jednym tchem.

Czytaj także - O Polsce z uśmiechem – wywiad z Vittorio Marone

Publikacja, będąca rezultatem wieloletnich badań autora przenosi nas w rzeczywistość kultowych komedii PRL, w sumie blisko 200 niezapomnianych obrazów: m.in. „Zakazane piosenki”, „Rejs”, „Miś”, „40-latek”, „Alternatywy 4”, ”Sami swoi”, „Obywatel Piszczyk”, „Seksmisja”, „Vabank”, „Kariera Nikodema Dyzmy”, „Rozmowy Kontrolowane”.

Bogato opatrzona materiałem ilustracyjnym (dziesiątki zatrzymanych klatek filmowych najbardziej kultowych scen) i komentarzem historycznym wykracza poza kanon zwykłej analizy historyczno- i teoretyczno- naukowej filmu polskiego, stając się niepowtarzalnym przewodnikiem po Polsce i Polakach w latach 1945-1989.

„Ta praca jest dla mnie totalnym full-immersione w świat, z którego zostałem wyrwany, wbrew moje woli w wieku 8 lat” – pisze Vittorio Marone we wstępie, zwracając uwagę na osobiste zainteresowaniem tematem i subiektywne podejście do badanej materii. „(…) tęsknota za absurdem  prowadziła mnie (…) przez labirynt komizmu i refleksji, idealny przedsionek io, w poszukiwaniu „sense” i „nonsense” codziennego życia – wyjaśnia.
We mnie zaś po lekturze „La quotidianità dell’assurdo” przebudziła się tęsknota za czasami, kiedy artyści (tu: filmowcy) dawali z siebie wszystko, żeby obejść cenzurę reżimu, a rezultatem ich działań twórczych są arcydzieła, które nadal niezmiennie bawią, dają do myślenia i pozwalają przeżyć „katharsis”.

Kilka lat temu Marcel Łoziński, po prezentacji swoich filmów dokumentalnych w Rzymie powiedział: „Dzisiaj artyści zmagają się z najgorszym rodzajem cenzury: cenzurą pieniądza. Film albo będzie komercyjny, dający się sprzedać, albo nici z kręcenia”.

Kto wie, może dlatego po ’89 powstało tak niewiele kultowych filmów?

Danuta Wojtaszczyk

 

Gdzie kupić książkę?

Publikację Vittorio Marone, La quotidianità dell'assurdo. La commedia cinematografica nella Repubblica Popolare Polacca (1945-1989) można zamówić w większych księgarniach (np. La Feltrinelli). ISBN 9788889891537

Można ją także nabyć w wielu włoskich księgarniach internetowych.

Wydawca publikacji, Archetipolibri sugeruje zakup w uniwersyteckiej księgarni internetowej LibreriaUniversitaria.it