Ginekolog odpowiada na pytania Internautek (5) - Nasz Swiat
20
N, czerwiec

Ekspert odpowiada

1. Od jakiegoś czasu razem z partnerem myślimy o dziecku. 15 listopada mój ginekolog oznajmił mi, że 16.11 mam największe prawdopodobieństwo zajścia w ciążę. Zgodnie z zaleceniem lekarza doszło między nami do współżycia, ale po 2-3 dniach strasznie bolał mnie prawy jajnik i podbrzusze, a po kolejnych kilku nabrzmiały mi piersi. Czy może być to oznaka ciąży?
Dolegliwości bólowe w okolicy jajnika często towarzyszą pęknięciu dojrzałego pęcherzyka i kształtowaniu się ciałka żółtego. Są to oczywiście odczucia subiektywne i dla potwierdzenia zmian wewnątrz jajnika należy wykonać USG, a przynajmniej test identifikujacy dni płodne i moment jajeczkowania. Teoretycznie stosunek 2-3 dni przed pojawieniem się bólu jajnika (plemniki żyją do 72 godzin) mógł doprowadzić da poczęcia.

2. Od 5 lat biorę tabletki antykoncepcyjne, aktualnie Yasmin. 5 listopada zaczęłam zażywać antybiotyk Amotaks (był to 2 dzień 7-dniowej przerwy). Jednakże ok. 31.10 współżyłam z moim partnerem. Czy istnieje ryzyko tzw. „wpadki” w takiej sytuacji?
Wspomniany stosunek odbył się w czasie przyjmowania Yasmin i co więcej przed zażyciem antybiotyku. Tak więc, jeśli pigułka została poprawnie przyjęta, nie moze dojsć do "wpadki".

3. Czy po 2 godzinach od momentu zażycia tabletki antykoncepcyjnej Yasmin rozboli mnie brzuch, co skończy się wydaleniem luźniejszego stolca, możliwe jest żeby tabletka się nie wchłonęła?
Nieco luźniejszy stolec przy braku wymiotów nie powinien wpłynąć negatywnie na efekt antykoncepcyjny Yasmin. W przypadku przedłużających się dolegliwości jelitowych, należy zastosować dodatkowe środki ochronne, na przyklad prezerwatywę.


lekarz medycyny
Katarzyna Litwicka